Sök

Möt vår nya VD – Julia Tornemalm

Patrick Livijn har sedan AdeoCare grundades varit bolagets VD. Nu har stafettpinnen lämnats över till Julia Tornemalm. Julia tillträdde som VD den 1 februari i år och här får vi lära känna henne lite bättre. 

Hej Julia! Vem är du och hur hamnade du på AdeoCare?

– Hallå där, jag är inte ny i företaget. Jag har arbetat som regionchef sedan december 2021. Jag hamnade på AdeoCare genom en förutsättningslös kaffe med Patrick. Jag hade då arbetat inom Stockholms stad några år och saknade verkligen hemtjänsten. Jag är väldigt glad att jag vågade säga ja till rollen som regionchef.

Grattis till din nya roll, vad ser du mest fram emot?

– Stort Tack! Jag ser fram emot mycket men framför allt att lyckas skapa en bra struktur för vår interna kompetensutveckling, primärt inom demens. Vi är ett bolag med fantastiska medarbetare, vi kan lära mycket av varandra och kan genom det utveckla branschen och oss själva. Jag ser också fram emot att stärka AdeoCares kundupplevelse genom att sätta fokus på kontinuitet, kompetens och tydliga rutiner. Det ska bli roligt att ha ett helhetsansvar över bolaget.

Vilka ser du som de största utmaningarna och möjligheterna för AdeoCare framöver, och hur tänker du tackla dem?

– En stor utmaning för oss är att rekrytera undersköterskor som vill jobba i hemtjänsten. Det finns en medial bild av att hemtjänsten alltid är stressig och att man har lågt inflytande över sin arbetssituation. Det är viktigt att den bilden suddas ut och att man som medarbetare känner att man har frihet att lägga upp insatsernas utförande tillsammans med kunden. Det finns delar av planering som idag görs på kontoret som kan göras av den fasta omsorgskontakten. Vi anställer många duktiga vårdbiträden, och genom äldreomsorgslyftet har vi möjlighet att låta våra medarbetare studera med lön, en möjlighet som jag vill att vi tar tillvara.

– En annan utmaning är att det finns en negativ syn på privata omsorgsbolag. Vi verkar i branschen för att äldre ska kunna bo kvar hemma och få både sina fysiska, psykiska och sociala behov tillgodosedda och vara nöjda med livet utan att behöva flytta. Det är också viktigt att vi fortsätter att inkludera anhöriga så att de känner sig trygga med att deras närstående har det bra. 

Hur ser du på AdeoCares position i branschen just nu och vilka är dina största visioner för företaget de kommande åren?

– AdeoCare har gått från att vara ett litet till ett medelstort svenskt bolag. Det ger oss möjligheter till att vara en ännu bättre arbetsgivare. Jag vill att vi har en central roll i de kommuner som vi verkar i. Jag har en vision om att vi ska bli en stor aktör i Stockholms stad på samma sätt som vi är en central spelare i andra kommuner. 

Vilka är dina främsta styrkor?

– Jag har arbetat med hemtjänst på alla sätt som man kan arbeta med hemtjänst. Jag har varit biträdande beställarchef, verksamhetschef, biståndshandläggare och vårdbiträde. Mina erfarenheter gör att jag förstår komplexiteten i många frågor och kan byta perspektiv. Sen är jag duktig på rekrytering vilket märks när man tittar på kompetensen hos våra enhetschefer och på vårt huvudkontor.

Vilka egenskaper tycker du är viktigast i ett ledarskap?
– De bästa ledarna tycker jag är de som är inlyssnande och målfokuserade. Tillitsbaserat med uppföljning. Något som också är viktigt är att det finns en humor och en positivitet i ledarskapet, det är viktigt att ha roligt på jobbet och att man inte har en onödig respekt för en titulatur.

Dela gärna något personligt om dig själv.

– Jag tycker mycket om gamla hus och vilda trädgårdar. Jag lägger helst all min fritid på mina barn och har ett stort behov av att röra på mig. Jag flygstrejkar för klimatet och har inte flugit sedan 2017.