Vanliga frågor och svar för en tryggare omsorg
Välkommen till AdeoCare Hemtjänsts FAQ-sida! Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om vår professionella och omsorgsfulla hemtjänst. Lär dig mer om kostnader, tjänster, ansökningsprocessen och mycket mer. Vi strävar efter att ge dig den information du behöver för att ta välgrundade beslut om din vård och omsorg.
Vi gillar att du ringer!
Inga frågor är dumma eller för kluriga för oss att svara på. Ring oss gärna, vi älskar att svara på frågor!
Vanliga frågor och svar
Vad kostar hemtjänst?
Kostnaden för hemtjänst är densamma oavsett om du väljer kommunal eller privat hemtjänst.
Det är din kommun som beslutar om avgiften. Din kostnad beror på vilken typ av stöd du får och hur stora insatserna är. Avgiften baseras också på din inkomst, eventuella bidrag och din boendekostnad. I Sverige har vi dock ett högkostnadsskydd, en så kallad maxavgift. För 2023 är maxavgiften 2 359 kr per månad.
Kan man bo hemma med demens?
Att bo hemma med kognitiv svikt kan alltid vara en utmaning. Men med rätt hjälp av hemtjänst och hemsjukvård går det att skapa förutsättningar för dig att leva ett tryggt och glädjerikt liv hemma.
Vi på AdeoCare har specialutbildad personal för att säkerställa rätt kompetens så att vi kan hjälpa dig med minnesproblematik och demenssjukdom på allra bästa sätt.
Hur hanterar AdeoCare nycklar till mitt hem?
På AdeoCare förvarar vi samtliga kundnycklar i smarta och säkra nyckelskåp. Varje medarbetare har en unik nyckelbricka eller kod för att komma in i skåpet. På så sätt kan vi hela tiden följa vem som har vilken nyckel och när.
Kommer alltid samma personer hem till mig?
Målet med vår hemtjänst är att du alltid ska ha så få olika medarbetare hos dig som möjligt, så att du kan känna trygghet och gemenskap. Din primära personal ska alltid vara din omsorgskontakt. Vi kan även behöva inskola en eller fler medarbetare hos dig beroende på hur omfattande omvårdnadsbehov du har och/eller ifall din ordinarie omsorgskontakt skulle vara ledig eller sjuk.
På AdeoCare har vi ett system där vi enkelt följer personalkontinuitet på varje enhet och hos varje kund. Detta är ett nyckeltal som vi följer upp veckovis.
Erbjuder ni något trygghetslarm?
I Stockholm Stad har vi egen personal dygnet runt som åker hem till dig ifall du larmat med ditt trygghetslarm.
I Norrköping, Ekerö och Sigtuna har kommunerna en egen larmpatrull som åker ut på larm dygnet runt.
I Lidingö stad har vi på AdeoCare egen personal som åker ut på larm dag och kväll. På natten är det Lidingö stads egen nattpatrull som har ansvaret på trygghetslarmen.
Hjälper ni till med matlagning?
Våra medarbetare hjälper dig med den matlagning som du behöver eller vill ha. Du kan få denna insats beviljad i ditt biståndsbeslut och/eller beställa extra tid för matlagning direkt av oss.
Vi kan även hjälpa dig beställa och tillreda matlådor som i bland är upphandlade av kommunen eller som du kan beställa direkt från en lokal aktör.
Var finns er hemtjänst?
AdeoCare är idag verksamma i fem kommuner: Norrköping, Sigtuna, Lidingö, Ekerö och Sthlm Stad. I samtliga kommuner har vi ett lokalt kontor. I Stockholm Stad har vi flera kontor (Östermalm, Kungsholmen, Bromma Hässelby).
Hur får jag hemtjänst genom er?
Det snabbaste sättet att komma i kontakt med oss är att ringa till den lokala enheten som finns närmast dig. Där kan du få svar på många av dina frågor och om du gillar oss kontaktar du din biståndshandläggare och meddelar att du vill välja AdeoCare som hemtjänst.
Jag har redan hemtjänst men vill byta till er, hur går det till?
Om du har en hemtjänst idag men vill byta till oss kontaktar du din biståndshandläggare och meddelar att du vill byta till AdeoCare.
Så fort vi fått beställningen från biståndshandläggaren om ditt uppdrag tar vi kontakt med dig och bokar in ett hembesök.
Hela denna process kan gå väldigt fort, så det är inte säkert att du behöver vänta länge på att byta.
Kan jag beställa matlådor i er hemtjänst?
Ja, absolut! Vi hjälper dig gärna att beställa matlådor som vi eller leverantören levererar.
Har ni några aktiviteter för mig som hemtjänstkund?
Ja, vi är väldigt måna om att skapa glädje för våra kunder och försöker därför ge utrymme för många fina aktiviteter. Exempel på detta kan vara gemensamma luncher, kulturella utflykter, gemensamma fikaträffar och utflykter till närliggande naturområden.
På AdeoCare ser vi inget som omöjligt och tar emot önskemål och ser till att planera efter bästa förmåga.
Erbjuder ni stöd till anhöriga?
Ja, anhöriga är en viktig pusselbit för att vi ska kunna ge en så bra äldreomsorg som möjligt. Beroende på behov erbjuder vi enskilda samtal eller utbildning i grupp. Vi har också löpande kontakt med anhöriga för att stötta och förbättra våra tjänster.
Kan ni hjälpa mig att handla mat?
Vi hjälper gärna dig med att handla mat i närliggande butik. Vi kan båda handla åt dig eller med dig. Vi kan även testa att handla gemensamt på internet där vi klickar oss fram via vår medtagna läsplatta.
Hur ofta besöker hemtjänsten mig?
Beroende på vad du behöver kan vi besöka dig från en gång i veckan till flera gånger per dygn. Det är upp till dig och det biståndsbeslut som du kommer överens om med din biståndshandläggare på kommunen. Det går även att beställa privata insatser och tilläggstjänster av oss ifall biståndsbeslutet inte uppnår dina förväntningar.
Kan ni beskriva processen för att få hemtjänst steg för steg?
- Kontakta din kommun och be om att få prata med en biståndshandläggare inom äldreomsorg.
- För biståndshandläggaren beskriver du ditt behov och en utredning startas. När du fått ditt biståndsbeslut kan du välja mellan de utförare som finns godkända i din kommunen (privata och kommunala).
- När du gjort ditt val tar din utförare kontakt med dig. Om du valt AdeoCare bokar vi in ett hembesök där vi går igenom hur du vill ha din hjälp.
- Du tilldelas en omsorgskontakt i personalgruppen. Den personen har huvudansvaret för din hjälp och är den som oftast kommer att besöka dig. Därefter påbörjar vi vår hemtjänst hos dig.
Vem är berättigad till hemtjänst?
Alla personer i en kommun som är 65 år eller äldre har rätt till biståndsbeslutad hemtjänst per automatik.
Är du under 65 år men behöver få hjälp i hemmet är detta även möjligt. Du behöver börja med att kontakta din kommuns biståndshandläggare.
Vilken typ av personal utför hemtjänst?
Hos AdeoCare är majoriteten av våra medarbetare utbildade undersköterskor. Vi har också duktiga vårdbiträden i verksamheten.
Är det möjligt att avboka tjänster eller ändra sin hemtjänst?
Ja, du har alltid rätt att avboka enskilda besök som är planerade eller göra förändringar i schemat. I de flesta kommuner är du inte ersättningsskyldig för sent avbokade besök. Vi kan hjälpa dig att kolla upp vad som gäller för just dig.
Hur fungerar fakturering och betalning av hemtjänst?
AdeoCare är upphandlad avtalspart med din hemkommun. Det är din kommun som subventionerar dina hemtjänstinsatser och därmed fakturerar dig för utförda insatser.
Vi rapporterar in våra utförda insatser till kommunen och får fram ett faktureringsunderlag som vi sedan fakturerar kommunen.
Hur gör jag om jag har klagomål eller synpunkter på min hemtjänst?
Det snabbaste sättet att föra fram dina synpunkter eller klagomål är att ta direktkontakt med din omsorgskontakt eller enhetschef. I din kundpärm hemma hos dig finns även en synpunkts- och klagomålsblankett som du kan fylla i och be personalen ta med till sin chef.
Kända ansikten – trygg vardag
All vår personal arbetar i små, engagerade grupper så att du inte ska behöva träffa nya ansikten hela tiden. Våra medarbetare är ansvarstagande och initiativrika, och de har god erfarenhet från omsorgsarbete. Alla våra nyanställda får en professionell introduktionsutbildning, och tack vare vår specialutbildning kan vi bemöta och stötta personer med demenssjukdom.
Höga ambitioner – höga betyg
Vi är stolta över att våra kunder är branschens mest nöjda och att vi årligen uppnår höga resultat i Socialstyrelsens brukarundersökning. AdeoCare är en rakt igenom trygg och glädjande hemtjänst. Av oss får du en hjälpande hand med allt i det dagliga praktiska, från städning till personlig omvårdnad.
AdeoCare - Här finns vi!
Kungsholmen
AdeoCare hemtjänst Kungsholmen har en unik kompetens. Här på den förr i tiden lantliga ”västermalmen”
Norrköping
Med lika stor energi och kraft som den forsande strömmen, utvecklar vi hemtjänsten i Norrköping